1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aansluiten VDO temp meter, geeft te laag aan

Discussie in 'Archief' gestart door de Hunter, 28 dec 2009.

  1. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    Vraagje, ik ben bezig om een VDO temperatuur meter uit een Golf Cabrio in de T3 bus in te bouwen.
    Nu heb ik eerst getest of de standaard sensor de meter goed aan kan sturen, dus accu op het aanrecht, water in de pan en op het gasfornuis. Conclusie, gaat prima, zodra het gaat koken staat de meter op 100 graden.
    [​IMG]

    Nu heb ik alles in de bus aangebracht en de meter aangesloten (met 6 meter kabel omdat de motor achterin zit) en nu geeft de meter plots niet hoger aan dan 65 graden :shock:
    Wat zie ik over het hoofd, ben niet zo'n electrisch wonder maar dit zou toch goed moeten gaan????
    [​IMG]
     
  2. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.407
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Te dunne bedrading over die 6 meter?
     
  3. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    Is zo'n aanhangwagen kabel (7 polig 1.5 mm2) dus vlgns mij zwaar zat.
     
  4. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.407
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Lijkt me ook ja.
    65 is wel erg laag... kan me ook niet voorstellen dat de koelwatertemperatuur niet hoger wordt... of thermostaat moet kaduukie zijn waardoor motor ook niet op temp komt met deze buitentemperaturen.
    Wat zegt je dashmetertje?
     
  5. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    Nou, dat is dus de bron van alle ellende.
    De dash meter loopt bijna tot max omhoog. Dus inmiddels heb ik de temp sensor en de thermostaat al vervangen.
    Het koelsysteem werkt nu goed, thermostaat gaat keurig open, radiateur wordt warm en uiteindelijk gaat de ventilator draaien. De koelwatertemp is rond de 90 graden (gemeten met zo'n laserding)

    Deze extra meter was bedoeld om de onnauwkeurige dash meter te vervangen, 'k wil niet het risico lopen dat ik em in de zomer aan gort rij.

    Maar helaas, nu werkt deze meter op deze manier ook niet goed :(
     
  6. Jeff

    Jeff Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    30 jun 2001
    Berichten:
    7.755
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Locatie:
    Rdam
    Type cabrio:
    MK1
    Minimaal 50 mm2 trekken. :mrgreen:

    Heb jij twee sensoren of twee meters op 1 sensor (dashmeter+vdo)?
     
  7. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    'K heb beide meters op 1 sensor aangesloten. (op dit moment)
     
  8. Jeff

    Jeff Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    30 jun 2001
    Berichten:
    7.755
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Locatie:
    Rdam
    Type cabrio:
    MK1
    Nu heb je een meetfout. Haal de meter van je dash maar los. Zeker weten dat je VDO het goed doet.
     
  9. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    OK, morgen proberen ;-)
    Alleen de dash meter geeft wel de normale (maar veel te hoge) waarde weer, of wordt die anders aangestuurd misschien?
     
  10. Jeff

    Jeff Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    30 jun 2001
    Berichten:
    7.755
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Locatie:
    Rdam
    Type cabrio:
    MK1
    Dat is mij ooit eens verteld dat je geen twee meters op 1 sensor moet aansluiten omdat je dan verkeerde waardes meet.
    In principe is het een serie schakeling. De sensor staat in serie met de meter. De sensor hangt aan 1 kant aan de massa en de andere kant gaat naar de meter. Als je de twee meters parallel schakelt dan zal er een weerstand ontstaan die lager is en als die in serie staat met de sensor zal er over de parallel geschakelde meters een te lage spanning staan en deze zal dan niet de juiste waarde aangeven.
    En omdat de sensor een ntc is zal naarmate de temperatuur stijgt de weerstand van die sensor lager worden waardoor de spanning over de meter hoger wordt en daardoor de wijzer gaat uitslaan. Maar door die parrelel schakeling van die 2 meters is de spanning te laag om de juiste waardes aan te geven.
    Twee sensoren en twee meters is de beste oplossing
    Snap je? :mrgreen:
     
  11. cabrioG60freak

    cabrioG60freak Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2005
    Berichten:
    8.070
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    eigenaar Car service van Veen
    Locatie:
    hierzo
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    beige /goud
    Bouwjaar:
    1983
    :smil023 :smil023
    mijuook eens verteld dat het niet ism de mfa gaat ,zelfde geintje ,ik had het ook met mijn extra meters ,daar kreeg ik maar geen goede massa op ,gaf ook rare waardes,nu rechtstreeks massa bij de accu vandaan en het werkt goed nu

    Gr Edwin
     
  12. de Hunter

    de Hunter Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    1.817
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    38
    Locatie:
    Friesland
    Geweldig bedankt! Dat was idd de oorzaak.
    'K heb eerst de meter in de motorruimte aangesloten om ook de weerstand van die 6 meter kabel weg te nemen...
    [​IMG]
    Daarna voor in de auto nogmaals en een prima resultaat!!
    [​IMG]

    Nu nog een paar nette meters :smt006
     
  13. Jeff

    Jeff Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    30 jun 2001
    Berichten:
    7.755
    Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Klusjesman
    Locatie:
    Rdam
    Type cabrio:
    MK1
    :mrgreen: :mrgreen:

    Het is mij ooit gelukt de metalen rand eraf te krijgen en weer netjes te maken. :smt006
     

Deel Deze Pagina