1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

auto trekt naar rechts

Discussie in 'Help!!!!' gestart door Nathan, 15 dec 2015.

  1. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Hallo allemaal,

    Even voorstellen voordat ik mijn vraag stel, ik ben nieuw op het forum namelijk... Mijn naam is Nathan en ik woon in Veenendaal, 26 jaar. Sinds april zijn we de trotse bezitters van een paprika rode golf mk1, 2h motor uit 1990. Helaas toen we hem kochten heeft hij heel lang stil gestaan (wel altijd binnen dus hij is keihard), waardoor we nogal wat problemen hebben gehad. Koppelingskabel gebroken, alle schokbrekers vervangen, dak was nog origineel dus moest vervangen worden na 25 jaar, 4 nieuwe banden enzovoorts! Geen probleem, een oudere auto vergt wat geld en energie en we willen hem goed hebben.

    Nu is het probleem alleen dat hij naar rechts trekt! Auto is uitgelijnd, er zitten nieuwe banden onder, velgen zijn 2x uitgebalanceerd. Draagarmrubbers zijn gecheckt en goed, schokbrekers vervangen. Veren zijn ook nog goed. De banden staan ook netjes in een vierkant (afstand van voor- tot achterband is links en rechts gelijk). Ik heb ook andere velgen eronder gehad, maar daar gebeurde hetzelfde qua trekken. Een beetje trekken is niet erg, maar ik kan bijna een NASCAR circuit rijden zonder het stuur aan te raken.

    Hebben jullie enig idee waar dit door zou kunnen komen en vooral wat de oplossing is? Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Hij rijdt heerlijk verder maar dit is echt een irritatie-punt:(!

    Alvast dank voor jullie hulp...
     
  2. cabriogt96hp

    cabriogt96hp Bezoeker

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    486
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    medewerker scheepvaartmuseum
    Locatie:
    Flevoland
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    geel
    Bouwjaar:
    1997
    Allereerst welkom,

    Wat ik denk is, heb je al gechekt of het wiel rechts goed vrij loopt ?
    Want het zou kunnen dat bijv. de remblokjes niet goed vrijkomen, of het wiellager kapot is .

    Of misschien een differentieel probleem ?
    Hoe dat getest moet worden weet ik niet .

    Alvast veel succes, met de Cabrio .

    Gr, Ron
     
  3. Mees

    Mees Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    12.511
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    ondernemer
    Locatie:
    Terug op den Bult....:D
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zwart met roest.
    Bouwjaar:
    1993
    Ga eens naar een specialist op het gebied van balanceren en uitlijnen. Dus een bedrijf dat niet anders doet.

    Groet, Mees
     
  4. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Dank voor jullie reactie.

    Ron, de wielen lopen wel vrij. Linksvoor is de wiellager vorige maand vervangen, deze was goed te horen toen hij kapot ging maar hij trok niet naar links toen. Remmen lopen ook niet aan...ze worden niet warm en zijn niet scheef afgesleten. Wat is een differentieel probleem?

    Mees, daar heb ik ook aan gedacht, maar wilde het eerst hier op het forum checken of er meerderen last van hebben gehad en wat hun oplossing was. Kunnen jullie een specialist in de buurt aanraden? Ik neem aan niet de kwikfit ofzo....

    Zijn er nog andere opties wat het zou kunnen zijn?
     
  5. Krentenbol

    Krentenbol Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    15 jul 2011
    Berichten:
    1.128
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Biertaxi (www.biertaxinijmegen.nl)
    Locatie:
    Nijmegen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Marsrot
    Bouwjaar:
    1986
    Evt. een kromme spoorstang, maar dat zou op moeten vallen bij een uitlijner. En in de buurt van waar? ;)
     
  6. cabriogt96hp

    cabriogt96hp Bezoeker

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    486
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    medewerker scheepvaartmuseum
    Locatie:
    Flevoland
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    geel
    Bouwjaar:
    1997
    Het differentieel zorgt ervoor dat de aandrijfkracht goed verdeeld word, naar de aangedreven wielen .
    Bijv. als je een bocht neemt, dat het ene wiel sneller moet draaien dan het tegenover gestelde wiel .
    Of op gladde ondergrond, als één van de wielen doorslipt .

    Als het diff. niet goed werkt, dan word de aandrijfkracht niet goed verdeeld naar de wielen .
    Bij achterwielaandrijving is dat levensgevaarlijk, dan breekt de achterkant uit .

    Heb je ook de versnellingsbakolie ververst ?
    Omdat hij een tijdje stil gestaan heeft .
    Misschien loopt er daardoor iets niet helemaal lekker, in de bak en het diff.

    Uitlijnen kost bij de VW dealer 100,- Euro, in mijn woonplaats .
    Dan moet het wel goed zijn neem ik aan, als hij bij een VW dealer uitgelijnd word / is.

    Gr.
     
  7. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    Een voorbeeld

    Ik heb 2 weken geleden mijn zomerbanden laten vevangen door winter banden, lease contract (VW caddy van de baas)
    Met zomerbanden liep hij perfect recht banden gewisseld ,dus banden van de velgen en winterbanden er op.
    vanaf dat moment trekt hij als een gek naar rechts voorbanden waren splinter nieuw.
    terug gegaan banden bekeken niets te vinden opnieuw gebalanceerd alles oke
    wielen van voor naar achteren gelegd en rijdt weer perfect recht met de banden van achteren voor die 1 jaar oud zijn en de nieuwe voor
     
  8. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Of de versnellingsbakolie ververst is zou ik even na moeten gaan, er is veel aan gebeurd afgelopen maanden... Dat differentieel probleem zou het best eens kunnen zijn zoals ik het lees.

    De VW-dealer bij ons (Veenendaal) is verschrikkelijk on-klantvriendelijk is tot nu toe mijn ervaring. Kennen jullie andere opties in de buurt waar ze professioneel kunnen uitlijnen en waar jullie goede ervaringen hebben? Paar km rijden is niet erg, zolang het geen Maastricht of Groningen is;)
     
  9. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    643
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    Je schrijft dat het wiellager is vervangen. Is de auto daarna weer uitgelijnd? voor het vrevangen van een wiellager moet alles los en weer opnieuw uitlijnen is dan geen overbodige luxe.
     
  10. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Het vervangen van de wiellager is een aantal weken geleden gebeurd. Het trekken is al veel langer... Na het vervangen is het niet anders geworden dus het lijkt los te staan van elkaar.
     
  11. Rick_Blaine

    Rick_Blaine Bezoeker

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb op de Vaco site deze gevonden, ziet er wel goed uit toch? Je moet er even heengaan en je probleem bespreken. Dan merk je gauw genoeg of je serieus genomen wordt. http://www.abcband.nl/web/
    De versnellingsbak olie moet je ook zeker laten vervangen als het nog niet gebeurd is. Vaak schrijven fabrikanten voor dat het niet nodig in, maar die gaan er dan niet van uit dat hun auto 25 jaar of meer meegaat...
    Succes!
     
  12. Rick_Blaine

    Rick_Blaine Bezoeker

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb op de Vaco site deze gevonden, ziet er wel goed uit toch? Je kunt er even heengaan en je probleem bespreken. Dan merk je gauw genoeg of je serieus genomen wordt. http://www.abcband.nl/web/
    De versnellingsbak olie moet je ook zeker laten vervangen als het nog niet gebeurd is. Vaak schrijven fabrikanten voor dat het niet nodig is, maar die gaan er dan niet van uit dat hun auto 25 jaar of meer meegaat... Mijn Golf schakelde heel stroef vorig jaar bij aankoop, oliewissel en daarna een wereld van verschil.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2015
  13. 35i-cruiser

    35i-cruiser Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    8 jun 2015
    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    6FSE
    Bouwjaar:
    1984
    Ik had dit trekken ook met de banden, maar dat heb je al uitgesloten (tenzij je dezelfde banden hebt gebruikt)
    Profile tyrecenter in Bennekom werkte een maatje van me, die was echt een kenner op uitlijn gebied. Nu doet hij wat anders :disappointed:
    Bij profile Veenendaal werkte een monteur die ook Mk1 reed, lang, tenger, blonde gozer, ben z'n naam kwijt. Vraag aan de balie eens of hij er nog werkt. Volgens mij deed hij ook uitlijnen.
     
  14. M

    M Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.686
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Welkom hier.
    Het trekken moet normaliter wel te verhelpen zijn door een willekeurige garage. Als het gewoon het afstellen van de wielchemetrie betreft.
    In het slechtste geval komt het trekken door een slecht gerepareerde schade, dan kan het wel eens een aardige duit gaan kosten.
     
  15. M

    M Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.686
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Welkom hier.
    Het trekken moet normaliter wel te verhelpen zijn door een willekeurige garage. Als het gewoon het afstellen van de wielchemetrie betreft.
    In het slechtste geval komt het trekken door een slecht gerepareerde schade, dan kan het wel eens een aardige duit gaan kosten.
     
  16. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Hoi,

    Sorry voor de late reactie. Inmiddels een kapotte brandstofpomp gehad (vulpijp is nog wel goed en aardig recent vervangen, hebben we gecheckt aangezien het een kwaaltje is natuurlijk), kachelventilator versleten en de accu was aan het einde van zijn levensduur. Heb nog wat testjes gedaan ivm het trekken naar rechts. Als ik op de snelweg 120 rijd en de versnelling in zijn vrij zet dan gaat de auto behoorlijk rechtdoor zonder te trekken. Zodra ik hem dan weer terug zet in zijn versnelling, begint het trekken weer. Lijkt er dan steeds meer en meer op dat het dus geen uitlijnprobleem is volgens mij. Eerder of de bak-olie, of het differentieel wat niet lekker meer is. Over 1 of 2 maanden (moet weer even sparen) gaan ze de bak er onderuit halen en alles controleren, inclusief koppeling en differentieel. Mocht alles nog goed zijn dan sowieso nieuwe olie, vervangen wat nodig is en weer terugbouwen. Anders een andere bak eronder incl differentieel. Mocht uit dit alles nog niets komen, dan ga ik zeker jullie adviezen hier in de omgeving opvolgen!

    Thanks voor alle hulp
     
  17. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    Oke
    Maar zou gewoon evn de bak olie er uit laten lopen en vullen met nieuwe olie.
    Is zogebeurt en kan een hoop werk schelen als het dat zou zijn.

    Gr

    henk
     
  18. Nathan

    Nathan Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    paprika rot
    Bouwjaar:
    1990
    Bedankt voor de tip Henk. Gisteren de bak-olie vernieuwd. Helaas zonder het gewenste resultaat. Olie was overigens nog mooi schoon zonder slijpsel, vuil of iets dergelijks. Maar je had gelijk, het kan nooit kwaad en het zou mooi geweest zijn als dat het probleem was. Nu dus even sparen en dan toch de hele bak er onderuit, nalopen en indien nodig (waarschijnlijk wel) delen of in zijn geheel vervangen. Ik laat het jullie weten!
     
  19. Krentenbol

    Krentenbol Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    15 jul 2011
    Berichten:
    1.128
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Biertaxi (www.biertaxinijmegen.nl)
    Locatie:
    Nijmegen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Marsrot
    Bouwjaar:
    1986
    Een andere bak is goedkoper dan de huidige laten repareren. Je koopt al een goede voor €75,-. Wel zonde van je olie dan, maar als hij uit elkaar zou gaan ben je die ook kwijt ;)
     
  20. M

    M Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.686
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Een tweedehands bak is ook altijd een risico. Vaak hebben ze al dezelfde slijtage als je eigen versnellingsbak en moet je alsnog repareren.
    Ben je van plan je cabrio voor langere tijd te houden, dan zou ik zeker kiezen voor je eigen bak te (laten) reviseren, daar krijg je vaak garantie op en je weet zeker dat het goed is.
     

Deel Deze Pagina