1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ontsteking afstellen 2h (GELUKT)

Discussie in 'Archief' gestart door Je®®y, 13 okt 2013.

  1. Je®®y

    Je®®y Bezoeker

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    CSI
    Locatie:
    070-gebied
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA6U Caprigrün Metal
    Bouwjaar:
    1991
    Wie heeft voor mij een duidelijke uitleg mbt het afstellen van de ontsteking.
    Ik heb een Bolku chip gemonteerd en de computer gereset door de blauwe stekker los te halen en motor boven de 3000 toeren te brengen.
    Ik moet nu alleen nog de ontsteking van 6 naar 10 graden zetten.
    Heb al een stroboscoop met vervroeging dus dat is het probleem niet.

    Op het forum kom ik allemaal verschillende methodes tegen.
    - Blauwe stekker los - of toch niet.
    - Lambasensor los - of toch niet.
    - Afstellen bij stationair - of toch bij 2250 rpm
    Navraag bij de lokale VW dealer bracht ook geen duidelijkheid, dus nu weet ik het echt niet.

    Ik hoop dat er een forumlid is het wel weet.
     
  2. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    Re: Ontsteking afstellen 2h (?)

    Blauwe stekker los en toerental op 2250 houden :smt023
    Weet je cker dat ie op 10 moet?
     
  3. Je®®y

    Je®®y Bezoeker

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    CSI
    Locatie:
    070-gebied
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA6U Caprigrün Metal
    Bouwjaar:
    1991
    Re: Ontsteking afstellen 2h (?)

    Ik heb Jeroen van Bolku gemaild en hij gaf aan om um op 10 graden te zetten.
    Hoe zo, heb jij andere ideeën dan?
     
  4. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    Re: Ontsteking afstellen 2h (?)

    Dan zou ik m op 10 zetten
     
  5. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    Re: Ontsteking afstellen 2h (?)

    Ben wel benieuwd of het al gelukt is.
     
  6. Je®®y

    Je®®y Bezoeker

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    CSI
    Locatie:
    070-gebied
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA6U Caprigrün Metal
    Bouwjaar:
    1991
    Re: Ontsteking afstellen 2h (?)

    Nog ff geen tijd gehad.
    In het weekend gaat het gebeuren.
     
  7. Je®®y

    Je®®y Bezoeker

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    CSI
    Locatie:
    070-gebied
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA6U Caprigrün Metal
    Bouwjaar:
    1991
    Vandaag toch nog even tijd gevonden om de ontsteking af te stellen.
    Deze moest van 6 graden naar 10 graden voor BDP ivm de montage van een Bolku-chip.
    Helaas was de ontstekingslamp met vervroeging defect dus dan maar op de ouderwetse manier met een stroboscoop zonder vervroeging.

    "Diameter van de krukaspoelie opgemeten en in AutoCad een cirkel gemaakt met dezelfde diameter.
    Hierin een schaalverdeling gemaakt van 10 graden, tekening uitgeprint en hierna uitgeknipt.
    Papieren-cirkel op de krukaspoelie geplakt en de schaalverdeling op de poelie overgenomen met een witte marker".

    Motortje gestart, blauwe stekker van de temperatuursensor losgemaakt, toerental verhoogd naar 2250 toeren en de ontstekingslamp op de krukaspoelie gericht. Ontstekingshuis klein beetje verdraaid totdat mijn eigen witte markering op de krukaspoelie keurig gelijk stond met de markering op het distributiedeksel. De originle markering op krukaspoelie staat nu dus op 10 graden voor BDP.
    Alles weer vastzet en blauwe stekker gemonteerd.

    Motor loopt perfect.
     
  8. c_mm01

    c_mm01 Bezoeker

    Lid geworden:
    19 feb 2010
    Berichten:
    364
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    18
    Heb zelf 2 jaar geleden een bolku chip geplaatst. Ontsteking afstellen werd niet aangegeven. Alleen blauwe stekker los en aantal seconden toeren boven 2250.
     
  9. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    Goed bezig Jerry. Klinkt allemaal vrij lastig maar je hebt het m het dus geflikt :smt023
     
  10. LNS007

    LNS007 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    17 mei 2017
    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    Wortegem - Petegem
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA5E maritiem blauw
    Bouwjaar:
    1993
    Hallo Jerry, dank voor uw uitleg. Ik heb uw methode toegepast (de zoon heeft met AUTOCAD zo een gradenboog afgedrukt). En nu loopt de motor echt zoals nooit tevoren!
    Ik heb talloze pogingen gedaan met de stroboscoop op het vliegwiel, en iedere keer opnieuw overgedaan, omdat ik het gevoel had dat het toch net dat niet was. Rotor stond nochtans perfect juist met OT punt op de krukaspoelie.
    In ieder geval, met uw methode rijdt de golf echt super. Verbruik is ook ineens gezakt. Nu rond de 7,7 liter/100km, bij rustig rijden weliswaar ;)
     
  11. LNS007

    LNS007 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    17 mei 2017
    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    Wortegem - Petegem
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA5E maritiem blauw
    Bouwjaar:
    1993
    Correctie 7,2 liter/100 km intussen (volgens de MFA toch)
     

Deel Deze Pagina