1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

schroefset afstellen

Discussie in 'Archief' gestart door kappie open, 26 jun 2011.

  1. kappie open

    kappie open Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    hallo allemaal

    ik heb gisteren een nieuw schroefsetje onder mijn golf gezet.
    voorkant heb ik goed afkunnen stellen maar nu is mijn vraag als ik achter de veren losser draai gaat hij dan om hoog of omlaag? hij staat nu iets te hoog naar mijn zin en is erg stug dus wil de veren wat losser zetten dat hij minder stug word maar word hij dan ook hoger?

    gr marco
     
  2. Carta_Cabrio

    Carta_Cabrio Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.075
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    36
    Beroep:
    Auto monteur
    Locatie:
    Heerlen
    Als je ze naar onder draait losser dus gaat de auto omlaag.
    Meet wel hoeveel schroefdraad je over hebt zo dat ie l-r even hoog staat

    Gr Patrick
     
  3. kappie open

    kappie open Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    thnx voor je snelle reactie.
    maar word hij dan ook minder stug of juist nog stugger?

    gr marco
     
  4. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    als je hem omhoog draait wordt de veer strakker en gaat de auto omhoog en wordt ie wat comfortabeler.
    Als je hem dus omlaag draait wordt ie harder en lager en gaat de veer ook losser zitten.

    succes ermee.
     
  5. cabrioG60freak

    cabrioG60freak Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2005
    Berichten:
    8.070
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    eigenaar Car service van Veen
    Locatie:
    hierzo
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    beige /goud
    Bouwjaar:
    1983
    Sorry Ed
    daar ben ik het niet mee eens

    Hoe hoger hoe stugger is mijn ervaring ! ook heel logisch te verklaren zodra je hem omhoog schroeft druk je de veer in elkaar waardoor die dus niets meer opvangt en zo stug word als het maar kan
    enige optie die je dan kan toepassen is een instelbare schokbreker maar ik vermoed dat kappie open dat niet heeft

    hoe lager ja dan word die ook stug maar kan wel veren grootse probleem is dan dat de schokbreker het lastig kan opvangen
    mooiste is er net tussen te zitten kwa afstelling

    Gr Edwin
     
  6. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991
    Ja Ed jouw theorie zou moeten kloppen maar mijn ervaring is heel anders.
    zelfs met de auto van nu.
    ik heb m gemonteerd en aardig laag gezet en ff ermee gereden. na een aantal weken de auto toch wat hoger gezet omdat er niet mee te rijden viel. hij reed zeer dramatisch. keihard en stuiteren als een gek. Nu de auto iets hoger staat heb ik een totaal andere auto terug gekregen. veel beter en minder stuiteren. :smt017
     
  7. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    Een veer zal altijd even ver ingedrukt worden onder de belasting van de auto. Het enige verschil is dat je de schokbreker in een andere positie zet. Zet je hem heel laag dan zal hij meer ingedrukt worden en stugger worden. Dit omdat de dempingskarakteristiek progresief is van een demper. Oftewel de veer veranderd niet alleen de demping. Lager is stugger hoger is meer comfort.
     
  8. edwing60

    edwing60 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    4 apr 2010
    Berichten:
    2.065
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    gynaecoloog
    Locatie:
    naast de buurvrouw
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    lc5n
    Bouwjaar:
    1991

    :smil019

    Edje...!!! :mrgreen: :smt006
     
  9. Ronnie62

    Ronnie62 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    3.934
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Technician E/I PB
    Locatie:
    Nabij Roermond
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LK6P Mangrovegroen
    Bouwjaar:
    1985
    Dat dacht ik dus ook, want de veer wordt ingedrukt door de massa die er boven op staat en die blijft hetzelfde.
     
  10. kappie open

    kappie open Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    nou zal ik jullie verlossen dan :lol:

    ik heb de veer 1cm omlaag gedraaid is dus een cm omhoog gekomen en minder stug geworden.
    nu staat hij 2cm hoger dan vorige setje wat er onder zat :( maar ja voor het comfort beter.
    voor is die een halve cm lager dan dat hij was.ga die ook iets omhoog zetten dan staat hij er mooier bij.
    mag ik jullie bedanken voor jullie uitleg en hulp.

    gr marco
     
  11. Bartje81

    Bartje81 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 jun 2011
    Berichten:
    92
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Beroep:
    Chemisch analist
    Locatie:
    Assen
    Mooiste is dus een schroefset die in hoogte en hardheid verstelbaar is..
    Ik snapte dat al nooit maar het is me nu duidelijk geworden!

    Thnx :D
     
  12. Free-Wave

    Free-Wave Administrator Medewerker

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    48
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Ondernemer
    Locatie:
    Waddinxveen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC9Z - Zwart Metalic
    Bouwjaar:
    1991
    Daarover gesproken..iemand ervaring met de AP APX of DTS RSX set?
     
  13. Ronnie62

    Ronnie62 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    3.934
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Technician E/I PB
    Locatie:
    Nabij Roermond
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LK6P Mangrovegroen
    Bouwjaar:
    1985
    Lijkt me sterk dat je auto omhoog gaat als je de veer naar beneden draait. Natuurkundig is dit niet verklaarbaar.
    Hij MOET dan naar beneden gaan.
    Ik heb zelf ook een schroefset op een auto gehad en die ging dus echt naar boven als je de veer naar boven draaide en omgekeerd.

    Verklaar hoezo dat bij jou anders is!
     
  14. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    engels schroefsetje denk ik
     
  15. Ronnie62

    Ronnie62 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    3.934
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Technician E/I PB
    Locatie:
    Nabij Roermond
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LK6P Mangrovegroen
    Bouwjaar:
    1985
    Tenzij hij het ondersteboven heeft gemonteerd kan het niet!
     
  16. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    De veer blijft altijd indezelfde positie. Het enige wat je doet is de demper omhoog of omlaag draaien.
     
  17. Ronnie62

    Ronnie62 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    3.934
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Technician E/I PB
    Locatie:
    Nabij Roermond
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LK6P Mangrovegroen
    Bouwjaar:
    1985
    Das dus zeker niet waar. Je draait toch aan die grote moer die op je veerpoot zit en niet aan je demper :smt009
    De beginpositie van de veer wijzig je door de moer omhoog of omlaag te draaien. Aan de demper zelf stel je niets in, die gaat gewoon netjes mee omhoog of omlaag (volgen), omdat de lengte van de veer gelijk blijft.
     
  18. Bartje81

    Bartje81 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 jun 2011
    Berichten:
    92
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Beroep:
    Chemisch analist
    Locatie:
    Assen
    Heb je de auto na het plaatsen wel effe van de handrem en uit de versnelling gehaald?
    Als je dat niet doet kan hij idd omhoog komen terwijl je de schroefset naar beneden draait..

    Edit
    [​IMG]

    Je verzet wel degelijk de demper aangezien de lengte van de veer door het gelijke gewicht van de auto op vier wielen hetzelfde is, de demper wordt dus verder ingedrukt en beweegt zich dus naar de auto toe..
     
  19. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    De veerpoot is de demper. En die draai je wel degelijk omhoog of omlaag.
     
  20. Ronnie62

    Ronnie62 Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    3.934
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Technician E/I PB
    Locatie:
    Nabij Roermond
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LK6P Mangrovegroen
    Bouwjaar:
    1985
    Okee als jij denkt dat je de demper verstelt, mag je dat van mij denken. Natuurlijk schuift die meer naar buiten als je de veer omhoog schroeft, maar dat is niet de reden dat de auto omhoog gaat, dat komt door de plaats van de onderzijde van de veer op de veerpoot en nergens anders door. Als je de demper eraf zou halen (stel!) dan gaat je auto evengoed op en neer bij het verdraaien van de moer.
    Je demper volgt alleen de veer die verder omhoog of omlaag gedraaid wordt. Linksom of rechtsom, kip of ei het maakt niet uit. Moer omlaag draaien is auto omlaag en moer omhoog draaien is auto omhoog. Dat was de strekking.

    Dat was mijn betoog :smt024
     

Deel Deze Pagina