1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spannings probleem

Discussie in 'Archief' gestart door BB, 16 nov 2008.

  1. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Volkswagen Golf I
    Bouwjaar: 1984
    Brandstof: Benzine
    Motor: 1.8 16v kr

    Probleem!

    Wegens een onbekende reden heb ik een pulserende spanning bij draaiende motor. de spanning is constant 13,7 volt over de accu polen. daarna vanaf het punt waar de hoofdspannings kabel de zekeringskast ingaat begint hij te pulseren rond de 12,8 en dan 12,7 12,9. zeer constant op en neer gaand. Dit zorgt voor een ploffende ontsteking (slaat over) tikkende toerenteller, pulserende dashboard verlichting en voltage metertje.

    Wat is er gedaan:

    -Nieuwe onsteking (bobine Hallgever kabels alle draden gecontroleerd en computer.
    -Ik meet ook een wisselende spanning op mijn bobine (pluszijde) hierdoor ploft de motor ook in de uitlaat en in het gelijke ritme met de spannings dippen.
    - Alle massa punten zijn nieuw of gecontroleerd.
    -De spanning pulsatie is weg boven de 2000 toeren motor draait dan ook mooi rond.
    -contact blokje vervangen.
    -alle draden zekerings kast/dashboard nagelopen op beschadigingen slechte verbindingen!
    -Afgelopen week is het plots opgehouden gisteren weer plots begonnen.
    -Alle zekeringen behalve die van de brandstofpomp 1 voor 1 verwijderd met draaiende motor (geen verschil)
    -de spanning is constant 12,8 volt op mijn voltmeter in het dashboard, zodra ik de motor start begint hij weer te pulseren.
    -gereviseerde 90A dynamo
    -spanningregelaar al gewisseld geen effect.

    Wat denken jullie ben een beetje ten einde raad. Ik denk zelf nog steeds aan een massa probleem maar kan deze niet vinden.

    gr BB
     
  2. RichardMK1C83

    RichardMK1C83 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Nou suc6 dit zijn weer van die lekkere klote dingen die je overkomt ....
    hoop dat er iemand is waarbij een constant :idea: gaat branden 8) om je te helpen,, :smt006
     
  3. Mees

    Mees Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    12.496
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    ondernemer
    Locatie:
    Terug op den Bult....:D
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zwart met roest.
    Bouwjaar:
    1993
    Dacht ook aan massa idd, maar tis nogal vochtig.....mss is dat de oorzaak. Succes iig.

    Groet, mees
     
  4. Classicliner

    Classicliner Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    4 nov 2004
    Berichten:
    281
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    bouwkundige
    Locatie:
    Lonneker
    Ik heb vroeger met een DX ook eens zo'n probleem gehad, begon met pulserende dashboardverlichting en eindigde met ontstekingsproblemen, met name bij regenachtig weer. Dat was te verwijten aan de spanningsregelaar. Maar die heb jij al vervangen (+ gereviseerde dynamo waar neem ik aan ook een nieuwe in zat). Je zou nog eens kunnen proberen om als het probleem zich weer voordoet de v-snaar eens te lossen, niet te lang ivm. je waterpomp natuurlijk en kijken wat ie doet als je dynamo buiten het circuit zit. Daarnaast weet ik niet of je de zekeringkast zelf al hebt vervangen, ook dat is het proberen waard, want sluiting daarin geeft de meest wazige problemen.
    Je brandstofpomprelais kun je ook een met een draadje bridgen omdat je die als enige er nog niet tussenweg hebt gehad. De pomp blijft dan constant lopen en de meeste overtollige brandstof gaat via de retourloop weer terug.
    Bovengenoemde punten heb ik vroeger al bij m'n DX meer en minder succesvol toegepast. Of ze op een KR ook kunnen durf ik je overigens niet te garanderen. Veel succes in elk geval.
     
  5. mvm

    mvm Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    9.647
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Bedrijfswagenmonteur
    Locatie:
    Brummen
    Ik zou niks anders kunnen verzinnen dan dat het uit de dynamo komt :!:

    Ondanks dat die gereviseerd is ... was misschien het probleem toen ook toevallig net NIET aanwezig ;-)
     
  6. Draco

    Draco Moderator Medewerker

    Lid geworden:
    3 jul 2004
    Berichten:
    14.404
    Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    48
    Locatie:
    Veluwe
    Wat Classicliner zegt...dynamo even loskoppelen en zien wat er dan gebeurt...probleem weg -> toch oorzaak dynamo
     
  7. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Zo even weer een update:
    Bedankt voor de reacties iig

    Wat is er gedaan:
    Dynamo los gekoppeld geen verschil -->
    Relais brandstofpomp verwijderd pomp doorverbonden --> geen verschil
    Analoge voltmeter op meerdere punten aangesloten--> deze pulseerd overal bij draaiende motor.
    Zekeringen verwijderd behalve brandstof pomp --> geen verschil.

    Het moet zitten in een verbruiker die alleen actief is bij draaiende motor.
    Of een relais dat minimaal staat de klapperen en actief is bij draaiende motor -->brandstof pomp relais uitgesloten.( zijn er nog andere relais die een functie hebben voor pomp ontsteking injectie...)

    Zou het schakelapparaat van de transistor ontsteking hier mee hebben te maken?
    Ik ga zo even de ontstekingsmodule uitwisselen tegen een ander exemplaar.
    wat een speurtocht....gehele dash ligt eruit en de meeste kabelbomen zijn toegangelijk gemaakt. dus je kunt je wel voorstellen hoe de cabbie erbij staat :shock:

    maja kan ik iig alle bedrading nalopen

    groeten BB
     
  8. Classicliner

    Classicliner Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    4 nov 2004
    Berichten:
    281
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    bouwkundige
    Locatie:
    Lonneker
    is het geen optie om de zekeringkast zelf eens te vervangen? Ik neem aan dat je die van ->83 hebt, daar is nog wel eens aan te komen, zit in elke golf/jetta/scirocco/van 83-88 en alle cabrio's vanaf 83. Je zou Rudie in Overdinkel (ook af en toe actief hier) eens kunnen vragen die heeft er denk ik nog wel eentje liggen.
    Die transistor is wel een optie om te proberen trouwens. Of de computer zelf?
     
  9. kaboens

    kaboens Bezoeker

    Lid geworden:
    11 nov 2006
    Berichten:
    419
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zet ook in op een nieuwe zekeringskast of oude kast vanbinnen eens goed schoonmaken.
     
  10. mvm

    mvm Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    9.647
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Bedrijfswagenmonteur
    Locatie:
    Brummen
    Of ...... sluiting in je accu ? Of gebeurt het niet als ie alleen maar op contact staat ? ... en dan nog zou het kunnen :?
     
  11. mvm

    mvm Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    9.647
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Bedrijfswagenmonteur
    Locatie:
    Brummen
    Schiet me nog ineens wat te binnen ..... blijft niet toevallig het rondsel van je startmotor hangen in je starterkrans ???? Ook weleens gehad en die gaat dan ongeveer als een dynamo werken :shock: :x
     
  12. Classicliner

    Classicliner Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    4 nov 2004
    Berichten:
    281
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    bouwkundige
    Locatie:
    Lonneker
    :smil019

    is ook wel vrij eenvoudig te proberen.
     
  13. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Hmmm ik ga die startmotor maar eens nakijken en daarna m'n zekeringskast en schakelapparaat verwisselen.
    Ook mijn accu sluit ik niet uit.
    Is er iemand op het forum die nog een schakelapparaat voor een 16v kr heeft liggen?
    Bedankt voor jullie hulp!

    gr BB
     
  14. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Nou gisteren een schakelapparaat weten te bemachtigen.
    En weg probleem! :) Alles weer teruggebouwd en hij loopt als een zonnetje.

    Bedankt voor jullie hulp!

    gr BB
     
  15. mvm

    mvm Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    9.647
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Bedrijfswagenmonteur
    Locatie:
    Brummen
    Even voor de duidelijkheid ... wat verstaan we hier onder het schakelapparaat ?
     
  16. cabrioG60freak

    cabrioG60freak Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2005
    Berichten:
    8.070
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    eigenaar Car service van Veen
    Locatie:
    hierzo
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    beige /goud
    Bouwjaar:
    1983
    ik denk dat hij het stationer toerental kastje aansturing bedoelt ,deze ligt bij een mk2 kr achter het middenconsole ;-) ik vermoed dat hij deze heeft vervangen
    Gr Edwin
     
  17. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Nee het stationair toerental regelapparaat heeft hier niets mee te maken.
    Deze heb ik zelfs niet eens!

    Het schakelapparaat zorgt ervoor dat de - zijde van de bobine niet constant massa maakt maar wel in pulsen. (afhankelijk van je toerental dus/hallgever)

    Als je de groene draad van de -zijdebobine volgt. Gaat deze via het schakelapparaat (switch unit) naar de -poolaccu.
    Bobine is een trafo dus heeft een gepulseerde spanning nodig. de constante spanning van de +zijde loopt dus in pulsen door de primaire spoel van de bobine omdat de -zijde in pulsen massa maakt. :shock:

    Toen ik een nooddraadje van de +accu naar de +bobine had getrokken, merkte ik geen verschil. Dus leek het er op dat er iets met de -zijde (massa) aan de hand was!

    Schakelapparaatje vervangen en probleem was opgelost.
    Ik kan me nu ook herinneren dat als ik na een lange tijd in hoge toeren had gereden (autobaan) de toerenteller hogerstond terwijl de motor niet hoorbaar hoger stationair liep! Dit kan nu ook kloppen omdat het toerental signaal ook van de -zijde bobine komt. Hier was dus al iets niet helemaal oke meer.

    gr BB
     
  18. mvm

    mvm Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    9.647
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    38
    Beroep:
    Bedrijfswagenmonteur
    Locatie:
    Brummen
    Zit dat dan alleen bij een 16-klepper ? ,,, Heb je anders een fotootje ervan ... daar leren we allemaal weer van :-D
     
  19. BB

    BB Bezoeker

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Beroep:
    Student
    Locatie:
    Bij de wijzen van het oosten
    Dit is het schakelapparaat of swith unit of ignition control unit hoe je het ook wilt noemen ;-)
    Maar dan van Bosch (meestal links in de parafan gemonteerd)

    [​IMG]

    Elke transistor ontsteking van bosch heeft dit apparaatje bij mijn weten.
    Op mijn vorige JH blok zat er ook eentje gemonteerd.
     
  20. rob1

    rob1 Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    25 mei 2007
    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    onder de rook van nijmegen
    een onstekingsmodule :)
     

Deel Deze Pagina