1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotteren en stationair niet soepel! OPGELOST!

Discussie in 'Archief' gestart door Compeast, 25 aug 2014.

  1. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Dag beste daklozen!

    Mijn MK1 doet verdacht! Het gaat om een 1.8 100PK Golf 1 uit 1992.

    Stationair loopt hij niet soepel. Stationair loopt de auto 1000 toeren. Soms een halve seconde naar 1100 toeren, dan weer naar 1000. En soms blijft hij 1000 toeren draaien.

    Verder, de auto start soms moeilijk. Dan is het vroem, halve seconde stilte, vroem, halve seconde stilte en start! Alsof hij iets overslaat ofzo. Misschien dat dit probleem verbonden is aan het stationair niet soepel draaien en het volgende:

    Als ik een regelmatige snelheid rijd in ongeveer 2500 toeren of rustig in zijn 2 door een woonwijk rijd, iets zachter dan 30 KM/H, dan gaat de auto soms licht en soms hevig schudden. Stotteren eigenlijk meer. Geef ik een beetje gas, is het weg. Rij ik een regelmatige snelheid, gebeurt het weer.

    Samengevat: De auto stottert.

    Bij de garage is al vervangen:

    Verdeelkap
    Rotor
    Lagerbus

    Heeft niets opgelost. Vervolgens zei een monteur van de Volkswagen die zelf een auto op leeftijd heeft:

    ''Het kan zijn dat je octaangehalve 98 moet gaan tanken. Ik zelf koop altijd octaangehalteverhogers bij de benzinepomp en doe een flesje in mijn tank voor ik tanken ga. Dan tank ik 95.''

    Ik heb echter nog nergens 98 kunnen vinden bij een pomp om te kunnen proberen.

    Iemand bekend met dit probleem?
    Of nog beter, iemand die weet hoe dit is op te lossen? :?: ?

    Bij voorbaat dank,

    Met vriendelijke groet,

    Compeast
     
  2. stefankrol

    stefankrol Bezoeker

    Lid geworden:
    22 jul 2014
    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    98 kun je toch bijna overal wel halen? Shell... total... tank zelf altijd v-power.

    Heb je alle slangen al gechecked? Misschien ergens een lekje? En neem aan dat je 98pk bedoelt en daarmee een 2h motor hebt.
     
  3. cabriogt96hp

    cabriogt96hp Bezoeker

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    medewerker scheepvaartmuseum
    Locatie:
    Flevoland
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    geel
    Bouwjaar:
    1997
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Hallo, je kan niet overal RON 98 tanken hoor, bij de Shell V-Power is het RON 95 .
    Naar mijn weten wel bij de BP En dan de Ultimate benzine .
    Wat vreemd dat de VW monteur niet jouw probleem opgelost heeft .
    Als ik het zou doen en ik had het gereedschap ervoor, dan had ik de bougie's gecontroleerd, het ontstekingstijdstip, de brandstofdruk, de compressie, gechekt, en een Apk Booster door de benzine gegooid .
    Gr,
     
  4. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Jaa klopt, 98 PK! Ben echter niet bekend met de term 2h motor haha. 98 is niet veel te koop, en bp is niet bij ons in de buurt.

    Bedankt voor je informatie, ik zal het noteren en voorleggen aan een monteur. Is het inderdaad mogelijk dat het aan de brandstof ligt?

    Beide bedankt voor jullie bijdragen!
     
  5. stefankrol

    stefankrol Bezoeker

    Lid geworden:
    22 jul 2014
    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Nee ligt niet aan je brandstof. En hier bij shell heb je 95-98-v-power-diesel-v-power diesel.

    Waar het wel aan ligt weet ik niet. Is vast wel iemand op dit forum die het weet. Zal wel 1 of andere sensor zijn.
     
  6. daantjes

    daantjes Bezoeker

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    6
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Als de motor onder last inhoudt (zoals je schrijft) zou ik de brandstoffilter vervangen.
    Grote kans is dat het daarmee is opgelost.

    Ps1 ik tank nooit 98
    Ps2. als de motor idle hunt (zie youtube) zit het ws in de luchtaanvoer (vacuum)
     
  7. golf1800gti

    golf1800gti Bezoeker

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    446
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Service monteur
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Ik moet zeggen dat brandstof wel wat uitmaakt
    Toen ik mijn golf 1 kocht met 1800 gti k- jetronic
    Kt. Zij de man waar ik wel eens kwam ach gewoon euro 95 er in
    Ik dat doen maar wat liep dat ding verrot
    Haperen wel eens overslaan.
    Ik de tank eindelijk leeg en Euro 98 er in
    Nooit meer elende gehad tank altijd 98
     
  8. cabriogt96hp

    cabriogt96hp Bezoeker

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    medewerker scheepvaartmuseum
    Locatie:
    Flevoland
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    geel
    Bouwjaar:
    1997
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Dat het probleem aan de brandstof zou kunnen liggen, is dat de ontsteking afgesteld staat op RON 98 .
    Dan staat die namelijk iets vroeger .
    Als je dan RON 95 tankt, kan de motor gaan pingelen ( detoneren of backfire's ).
    Maar dan staat de ontsteking wel kritisch .
    Het voordeel met een zo vroeg mogelijke ontstekingstijdstip, is dat er meer pk's uit de motor gewonnen word .
    I.c.m. een rijkere brandstof inspuiting, zorgen deze twee factoren voor een snellere motor .
    Dat is wat ze ook bij chiptuning doen .

    Gr, Ronald
     
  9. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Zo veel mogelijkheden! Ik heb ze genoteerd en moet van de week toch even naar de garage om iets aan te laten sluiten, dan ga ik het gelijk vragen. zo ver allemaal bedankt voor jullie bijdragen.
     
  10. Mees

    Mees Heel aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    12.490
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    ondernemer
    Locatie:
    Terug op den Bult....:D
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Zwart met roest.
    Bouwjaar:
    1993
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Stappenmotor schoonmaken wil ook wel helpen. Sigaarvormig net achter/boven het kleppendeksel.

    Groet, Mees
     
  11. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Ik vroeg aan de garagehouder os het daar aan kon liggen. Nee zei hij. Vreemd...

    Intussen zijn de bougies vervangen
    Luchtfilter vervangen
    Bougiekabels vervangen, daar lag het óók niet aan, dus de oude er weer in
    En de warmtesensoren vervangen

    Sinds het vervangen van de warmtesensoren valt hij onder het rijden soms uit, meestal lage snelheden of als ik afrem.
    Ook is hij nu lager in toeren. Rond 1000 toeren en soms er onder, dan valt hij vervolgens uit.

    Al zoveel uitgegeven, niets opgelost.


    Garagehouder vroeg of er een nieuwe distributieriem in zit. Toen ik hem kocht is er een nieuwe in gegaan. Garagehouder zei dat die misschien niet goed ''afgesteld'' is. Als het daar niet aan ligt, ligt het waarschijnlijk aan de ''computer''.

    Dit alles zegt mij helemaal niets. Zijn jullie hier bekend mee, en is dit echt een mogelijke oplossing?

    Of hebben jullie ook nog alternatieven?

    Vaccum slangen zei iemand hier, zal dat ook eens navragen.
     
  12. veen

    veen Bezoeker

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    641
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Engineer
    Locatie:
    Haren. (Gn)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Antriciet
    Bouwjaar:
    1988
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Vermeld even waar je woont. Misschien is er iemand in de buurt met veel specifiek golf kennis die je kan helpen. Als je in het noorden woont kan ik in ieder geval de ontsteking goed afstellen en de timing van de riem controleren.
     
  13. Hilko

    Hilko Donateur

    Lid geworden:
    2 jul 2001
    Berichten:
    871
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    28
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Commercieel medewerker Wasco Groningen.
    Locatie:
    Warffum (Gr)
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    5ZL Mingblauw
    Bouwjaar:
    1990
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Check ook even de vulpijp, die willen nog wel eens roesten waardoor er roestdeeltjes in de brandstof komen.

    Gr Hilko.
     
  14. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Re: Stotteren en stationair niet soepel! HELP!

    Ik woon in Tholen, Zeeland. Precies de grens van Noord Brabant en Zeeland. Ik heb echter nog niet veel mede cabbies in mijn regio gezien, maar toch een heel goed idee!

    Oké, zal dit ook doorgeven en informeren. Bedankt!
     
  15. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Het probleem is EIN DE LIJK opgelost! Mijn geluk kan niet meer op! Bij aanschaf is er een nieuwe distributieset in gegaan. Deze stond blijkbaar niet op tijd. Autootje rijdt nou als een zonnetje! Alleen als ik gas geef en gas los laat komt hij wat laag in de touren.

    Allen bedankt voor jullie bijdrage! De garage kon het wel waarderen, dat ik met mijn lijstje met jullie tips kwam.

    Allen bedankt!
     
  16. PinoChento

    PinoChento Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    1 feb 2014
    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    heeft dit het opgelost? ik heb EXACT het zelfde probleem! alleen is mijn cabbie 1 jaartje ouder!
     
  17. Compeast

    Compeast Bezoeker

    Lid geworden:
    9 mei 2014
    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    18
    Beroep:
    Professioneel imposant ogen.
    Locatie:
    De werkvloer.
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LC5N
    Bouwjaar:
    1992
    Jaa. "Distributie op tijd laten zetten" is de oplossing!
     
  18. PinoChento

    PinoChento Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    1 feb 2014
    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    ok bedankt! ga ik binnekort ook even naar de garage hiervoor. :smt023
     

Deel Deze Pagina