1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorste schokdempers vervangen

Discussie in 'Help!!!!' gestart door Jeshua, 25 aug 2015.

  1. Jeshua

    Jeshua Bezoeker

    Lid geworden:
    2 feb 2015
    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Locatie:
    Eindhoven
    Beste sleutelaars!

    Ik wil van de week mijn voorste schokdempers gaan vervangen. Nu vroeg ik me af of er nog tips & trick zijn om dit makkelijker te maken. Ik weet dat je de veer goed moet spannen zodat er niks weg kan schieten. Heb een tijd geleden mijn achterste schokdempers vervangen en dit ging echt super soepel. Heb geen brug maar wel assteunen.

    Dus nog speciale dingen waar ik op moet letten of misschien een goede handleiding? Heb het werkplaatshandboek wel.

    Alvast bedankt!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  2. M

    M Heel aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.688
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Vervang ook gelijk de toplagers, kosten niet veel en zijn vaak versleten.
    Demonteer de hele veerpoot, dan kun je de veren ontspannen op je werkbank of naast de auto, dat werkt een stuk fijner als onder de auto.

    Nadien de auto even uit (laten) lijnen, want als je schokbrekers los geweest zijn klopt daar niet veel meer van.
    Als je auto niet goed is uitgelijnt kun je dat merken aan het sturen, maar ook aan het snel en scheef afslijten van je banden.
     
  3. Jeshua

    Jeshua Bezoeker

    Lid geworden:
    2 feb 2015
    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Locatie:
    Eindhoven
    Oke dank je voor de tips! Wist niet dat ik de auto moest laten uitlijnen. Wordt dus toch naar de garage achteraf.

    Ik neem trouwens aan dat je deze bedoelt?

    http://www.bogijn.nl/onderdelen/121...155/1948/1-8/ophanging/127/nk/684705/veerpoot
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2015
  4. M

    M Heel aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    1.688
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    48
    Beroep:
    Mechanical Engineer
    Locatie:
    Zeeland
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Classic Green
    Bouwjaar:
    1992
    Ja die bedoel ik.
     
  5. Gertje

    Gertje Bezoeker

    Lid geworden:
    27 jan 2014
    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    Lommel, België
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA5Y helios blauw
    Bouwjaar:
    1988
    Zo heb ik het gedaan:
    1. de 2 moeren van de vering in de motorruimte verwijderen
    2. de wielmoeren lossen
    3. auto opkrikken en wiel verwijderen
    4. auto verder opkrikken totdat vering bovenaan volledig vrij is
    5. positie van de bovenste bout ( van de 2 bouten onderaan de vering) markeren
    6. de 2 bouten verwijderen
    7. remleiding slang losmaken van de vering
    8. nu kun je de volledige vering verwijderen
    Best ook deze busjes vernieuwen:
    upload_2015-8-26_16-36-45.jpeg
    Grtn Gert
     
  6. Jeshua

    Jeshua Bezoeker

    Lid geworden:
    2 feb 2015
    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]

    Is dat deze?
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2015
  7. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    complete veerpoot uitbouwen
    veer poot uitelkaar bouwen
    Je hebt wel een speciale veerspanner nodig om de veer te ontspannen
    Doe je dat niet vliegt hij om je oren eventueel nog erger
    schokbreker vervangen
    alles weer in elkaar bouwen weer op de veerspanner
    en dan poot weer inbouwen
    dan laten uitlijnen
    Markeren van bout is leuk maar je krijg hem nooit meer het zelfde er in

    http://www.vroemparts.nl/shop/produ...ompressor%2dSet,-tot-2250-kg-%2d-BGS1144.html

    deze gebruik ik altijd is het beste
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2015
  8. Gertje

    Gertje Bezoeker

    Lid geworden:
    27 jan 2014
    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    Lommel, België
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA5Y helios blauw
    Bouwjaar:
    1988
    Als je de bout markeert, zet je hem al bijna goed. Nadien altijd laten uitlijnen.
    Ik heb indertijd van die goedkope veerspanners gekocht, denk 30 euro, omdat ik ze niet veel gebruik.

    Grtn Gert
     
  9. Gertje

    Gertje Bezoeker

    Lid geworden:
    27 jan 2014
    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Locatie:
    Lommel, België
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    LA5Y helios blauw
    Bouwjaar:
    1988
  10. Jeshua

    Jeshua Bezoeker

    Lid geworden:
    2 feb 2015
    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor het stappenplan, maar 500+ euro voor een veerspanner?
     
  11. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    Ja prive is dat veel te duur weet ik
    Ik heb er altijd de beschikking over dus voor mij geen probleem
    de goedkopere losse gaat ook maar zijn wel gevaarlijker kunnen verschuiven tijdens het spannen en ontspannen
    moet het in 1 dag klaar anders kan ik ze wel voor je spannen
     
  12. Jeshua

    Jeshua Bezoeker

    Lid geworden:
    2 feb 2015
    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    8
    Locatie:
    Eindhoven
    Denk dat ik gewoon een goedkoop setje haal. Wil het wel in 1 dag afhebben ja. toch goed dat ik de vraag hier heb gesteld want komt dus wel wat meer bij kijken dan achterdempers.
     
  13. Henkvl

    Henkvl Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    1.219
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Hoofd mobiel kalibratie Lab
    Locatie:
    Noorden van het Zuiden
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Helios blauw
    Bouwjaar:
    1985
    De voordemper zit als patroon in de poot
    als je de veer los hebt kun je de poot er uit halen
    dan de grote dop boven op de poot er afschroeven,(kan vast geroest zitten), en demper er uit trekken
    nieuwe demper er in en dop weer vast draaien en alles weer in elkaar zetten
     

Deel Deze Pagina