1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

elektrische kap werkt niet.

Discussie in 'Archief' gestart door Dirkje, 21 feb 2012.

  1. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Enkele maanden geleden een golf 4 cabrio aangeschaft. Vorige eigenaar vertelde dat de
    elektrische kap niet werkte. Hij had die wagen ook tweedehands gekocht. Manueel gaat de kap heel vlot open en dicht. Maar vermits het elektrische systeem er toch opzit, wou ik dit nu eens in orde brengen. Heb eerst het motortje gedemonteerd om te zien of de plastic overbrenging niet stuk was, maar dat bleek in orde.
    Er zat echter geen olie meer in het reservoir, dus naar de vw garage om de bewuste olie voor dat systeem te kopen.
    Vuldupje losgedraaid, knevelbout op manuele stand gezet en olie opgegoten. Kap enkele keren manueel open en dichtgetrokken en uiteindelijk met open kap olieniveau
    tot net onder het maximum streepje bijgevuld tot het niet meer zakte. Vuldopje dicht, knevelbout rechtsom en contact op en af en knopje ingedrukt van de elektrische kap,...
    maar helaas,... de kap veroert geen milimeter. Omdat ik dacht dat er misschien nog lucht in de leidingen kon zitten heb ik het vuldopje weer open gedraaid, knevelbout ook en de kap nog enkele keren manueel open en dichtgetrokken, maar dat haalde ook niks uit. Ben er een paar uur mee bezig geweest en het resultaat is dus nul.
    Iemand een idee wat er mis kan zijn ?
     
  2. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    het relais :idea: zit onder de achterbank (zitting)
     
  3. blauwe Aigner

    blauwe Aigner Bezoeker

    Lid geworden:
    3 jun 2003
    Berichten:
    260
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    16
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi

    Ik lees niet of je de motor hoort . Zoniet dan moet je onder de achterbank eens kijken of daar stroom op de ralais komt.
    OOk de zekering kan gewoon kapot zijn.

    succes


    ..
     
  4. redclassic

    redclassic Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    3.751
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    36
    Beroep:
    motorfiets monteur Eigenzaak
    Locatie:
    naast de buren
    auto wel op de handrem staan
    anders doet hij het ook niet

    maar net als gezegt is motor loopt wel van de kap

    mvg Henrie
     
  5. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Dank voor jullie reactie tot hiertoe.
    Maar voor alle duidelijkheid : het motortje draait, of tenminste ik hoor het toch zoemen.
    dus veronderstel ik toch dat het draait. Ben benieuwd of hier iemand kan helpen ?
    Het door de garage laten nakijken is natuurlijk ook een optie...
    Maar ik zou het liever zelf kunnen, dat geeft meer voldoening en bespaart tijd en geld en je hoeft bovendien geen weken op voorhand een afspraak te maken.
     
  6. Peej

    Peej Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    10 apr 2010
    Berichten:
    353
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Dordrecht
    Systeem lek misschien? Die olie verdwijnt niet zomaar als het reservoir geheel leeg was.
     
  7. WINDHOOS

    WINDHOOS Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    8 jan 2008
    Berichten:
    9.407
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Uit gewerkt
    Locatie:
    midden van het land
    Type cabrio:
    MK3
    Kleur:
    Groen metall.
    Bouwjaar:
    94
    je moet ff kijken of het tandwieltje op je motor niet is afgebroken, gebeurd wel is heb ik begrepen :oops:
    je moter draait dan wel, maar als het tandwieltje ernaast ligt :!:
     
  8. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Tandwieltje was ok, oliepeil is nog steeds op niveau.
    Mysterie...
     
  9. Duuk

    Duuk Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Beroep:
    Assistent Filiaal Manager Banden De Condé
    Locatie:
    Overpelt
    MOET HET TANDWIELTJE NIET NAAR BUITEN KOMEN BIJ WERKING? NET ZOALS BIJ EEN STARTMOTOR
     
  10. Peej

    Peej Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    10 apr 2010
    Berichten:
    353
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je de kap nu manueel open en dicht doet, gaat dat dan zwaar (langzaam) of licht (snel)?
     
  11. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Als ik ze nu manueel open en dicht trek (met de de knevelbout opengedraaid) gaat dit veel zwaarder dan toen er nog geen olie inzat.
     
  12. Peej

    Peej Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    10 apr 2010
    Berichten:
    353
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan zou ik zeggen dat de olie in ieder geval goed in het systeem zit.
    Even voor de duidelijkheid:

    Je hebt de motor van het reservoir gehaald en hem los op een accu aangesloten om te kijken of die goed draait?
    Het witte plastic 'wieltje' dat op die motor zit is heel?
    Is dat 'wieltje' in het midden bij de bevestiging op de motor niet gescheurd? Daar zit een metalen plaatje in maar als die loskomt draait de motor vrij door dat 'wieltje' heen.
    Als alles gemonteerd zit hoor je de motor goed werken?
     
  13. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Ik heb hem gewoon losgehaald van het reservoir maar verder niets afgekoppeld.
    Dus gewoon met de schakelaar gecontroleerd op het dashbord of ik hem hoorde draaien.
    Ik heb hem dus niet "zien" draaien; aan het wieltje heb ik niets abnormaals gezien.
    Misschien moet ik de olie terug aflaten en alles nog eens dubbel chequen ?
    Alhoewel ik daar wat tegenopzie.
    Ik hoor het motortje nu ook wel draaien, maar er komt niet de minste beweging in het dak.
     
  14. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    volgens de garagist zou dit aan de pomp liggen.
    De pomp zou te weinig kracht hebben om de olie weg te pompen.
    Daarom zou ik een tweedhandspomp moeten kunnen vinden ofwel een nieuwe bestellen.
    Nu heb ik toch zo mijn bedenkingen over zijn uitleg.
    Bedoelt hij nu met de pomp het motortje ? Want de pomp zelf wordt toch aangedreven door dat motortje ?
    En kan dit dan zodanig in kracht gaan verliezen dat de kap niet beweegt ?
     
  15. Krentenbol

    Krentenbol Aktieve bezoeker

    Lid geworden:
    15 jul 2011
    Berichten:
    1.128
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    38
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Biertaxi (www.biertaxinijmegen.nl)
    Locatie:
    Nijmegen
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Marsrot
    Bouwjaar:
    1986
    Als je de motor wel hoort draaien, maar niet weet of het tandwieltje wat erop zit mee draait, zou ik dat als eerste controleren.
     
  16. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Had ook al gedacht van dat nog eens heel goed na te kijken en er ook aan te voelen of het niet loos draait.
    Maar dan moet die olie er weer uit.
    Hoe kan je dit het gemakkelijkst en properste doen ?
     
  17. Peej

    Peej Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    10 apr 2010
    Berichten:
    353
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat je zegt klopt inderdaad. De feitelijke pomp (die echt druk opbouwt) is niet de motor zelf. De motor draait door middel van dat plastic wieltje aan die pomp en die twee kunnen los van elkaar.

    Het beste is om de gehele unit (pomp en motor) los te maken (2 of 3 moeren dacht ik) en dan kan je de olie eruit laten lopen en opvangen, slangen zelf hoeven niet los van de pomp!
    [​IMG]
    De motor zelf zit onder de zwarte plastic kap rechts en kan je dan scheiden van de unit en buiten de auto testen op een accu/batterij, je ziet dan snel genoeg of de motor krachtig draait.

    Vaak is het plastic wieltje dat op de motor zit de boosdoener, die scheurt een beetje in het midden waardoor de as van de motor er gewoon vrij doorheen draait, het metalen borgplaatje blijft dan niet zitten. Zo hoor je de motor inderdaad draaien maar de feitelijke pomp draait niet.

    De pomp van de foto staat overigens te koop op marktplaats t.e.a.b stel dat het niks oplost :smt006
     
  18. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    Ik heb waarschijnlijk de oplossing van mijn probleem gevonden !
    Daarstraks motortje gedemonteerd van de pomp. Het witte plastic wieltje (meenemer genoemd) is wel degelijk intact. Maar wat zie ik, als ik de pomp bekijk, dat meenemertje
    kan op de pomp niks meenemen, omdat daar zo een staafje ontbreekt.
    bijgaande foto moet dit duidelijk maken : Foto is van een andere pomp gevonden op het internet (met een defect meenemertje). Daar zie je op die pomp zo uit dat koperen cirkelvormig ding een metalen staafje uitsteken. Welnu dat staafje zit er bij mij NIET in. Omdat ik alles heb gedemonteerd met een bakje eronder ben ik daar wel zeker van. Blijkbaar is die pomp vroeger al eens open geweest en is men dit toen kwijtgeraakt.
    Zou dit afzonderlijk besteld kunnen worden ? Of zou ik zelf zoiets maken ? Dan moet ik wel ongeveer de juiste afmetingen hebben.
    Of heeft iemand toevallig een defecte pomp waar ik dit kan uithalen ?
     
  19. Peej

    Peej Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    10 apr 2010
    Berichten:
    353
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog updates? Zonder dat pinnetje gaat de pomp inderdaad niet werken :-D
    Toch goed om het één en ander nog te controleren, anders had je een pomp gekocht terwijl het (vrijwel zeker) een pinnetje is dat mist.
     
  20. Dirkje

    Dirkje Nieuwe bezoeker

    Lid geworden:
    26 okt 2011
    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    0
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen
    pinnetje gemaakt, spande erin, trok het omhoog en dat ronde koperen wieltje kwam mee
    omhoog. Trok het er uit, maar krijgt dat koperen ding er nu helaas niet meer in.
    Pff... het zal toch een andere pomp worden vrees ik.
     

Deel Deze Pagina