1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Golf I Cabrio met waterschade!

Discussie in 'Help!!!!' gestart door Ralf, 25 jul 2021.

1. Ralf

Ralf Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    25 jul 2021
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    Geen Cabrio
    Hallo allemaal!

Alhoewel ik al bijna 30 jaar eigenaar ben van een Golf I Cabrio, staat deze inmiddels alweer ruim 20 jaar stil en in stalling, uiteraard met de bedoeling die ooit weer eens van stal te halen en rijdend te maken.
    Helaas heeft de recente watersnood hier in Zuid-Limburg behoorlijk wat roet in het eten gegooid. In de schuur waar die gestald staat heeft 70-80 cm water gestaan - dus in mijn auto helaas ook - met als gevolg dat niet alleen het hele interieur nat is, maar er waarschijnlijk ook water in de motor heeft gestaan; dat vermoeden heb ik althans omdat er een behoorlijke plas olie onder de wagen vandaan kwam. Overigens is dat enkel een vermoeden van mijn (zijnde niet technische) kant, aangezien de verzekering niets vergoedt en dus ook geen expert langs stuurt.

Nu ik dus hiermee geconfronteerd ben, moet er van mijn kant actie ondernomen worden om die auto daar weg te krijgen. Wellicht kan me hier op dit forum dan ook iemand vertellen of het zich kostentechnisch nog loont deze auto te behouden voor een uiteindelijke restauratie, althans in het geval er inderdaad water in de motor heeft gestaan.
    Ik ben dan ook zeer benieuwd naar reacties of suggesties wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt,
    Ralf

2. Draco

Draco Moderator Medewerker

Lid geworden:
    3 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    48
    Olie kan ook versnellingsbakolie zijn.
    Maarja als je idd 80 cm water had, dan is je zekeringkast/relais w.s. ook nat geworden.
    Ligt er aan hoe goed je carroserie is of het "loont"
    Ik heb er eentje die echt niet heel best is, loont een restaurantie? Nee
    Toch hou ik hem en ga 'm ooit restaureren (kan er wel mee rijden intussen).

3. Ralf

Ralf Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    25 jul 2021
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    Geen Cabrio
    Dat kan inderdaad ook zo zijn, maar of het nou olie uit de motor of versnellingsbak is, mij lijkt het voor beide niet zo goed als daar water in heeft gestaan.
    Overigens was het betreffende water geen 'schoon' regenwater, maar opgekomen rivierwater inclusief slib en wie weet wat nog meer voor (verontreinigde) materialen daarin gezeten heeft. Natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor een auto...
    Zouden motor en versnellingsbak in dit geval nog te redden zijn, of wegen de kosten daarvan niet op tegen vervanging van die allebei?

Aan de zekeringkast en relais had ik overigens nog niet gedacht, maar die zullen dan ook zeker vervangen moeten worden. Of wellicht zelfs het hele elektrische systeem met kabelbomen...?
    De carrosserie was nog strak en in orde, op wat kleine krasjes en zo na. Het was waarschijnlijk toch al de bedoeling die over te laten spuiten, al dan niet in een andere kleur. En dat de bekleding van stoelen en bank slecht was en vervangen moest worden wist ik ook al, alhoewel het meubilair nu natuurlijk door die nattigheid en alles wat dat met zich meebrengt wellicht niet meer te redden is.

Jij hebt dan inderdaad nog geluk dat die van jou nog rijdbaar is, dat is die van mij dus niet meer...

4. joopsmol

joopsmol Bezoeker

Lid geworden:
    28 aug 2001
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    ouwe Viespeuk :-)
    Ik denk als je alles moet laten doen je er beter mee kan stoppen.
    Als het de mijne zou zijn zou ik hem strippen, bekleding eruit isolatie eruit en alles laten drogen en schoonmaken.
    daarna olie eruit van bak en motor en kijken of daar water bijzit etc..
    Maar nogmaals als je dat allemaal moet laten doen zal het best wel wat kosten

Gr.Joop

5. mano-16v

mano-16v Bezoeker

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    18
    Geslacht:
    Man
    Beroep:
    Monteur zwaar materieel
    Type cabrio:
    MK1
    Kleur:
    Saphire silver
    Hoe langer je wacht hoe erger de schade. Olie aftappen, nieuw erin. Dan maar hopen dat het start en na een poos draaien wederom olie aftappen en verversen.

Wellicht als je de slang van het luchtfilter demonteert zal je al een indicatie zien hoe de motor eraan toe is.

Zekering kast demonteren (deze vervangen) en alles drogen en met contactspray inspuiten.

Maar vergis je niet hoeveel er nog uit "karton" board bestaat in het interieur.. dat is allemaal hopeloos verloren.

Ook het brandstofsysteem is vervuild wellicht (water in tank gekomen?)

Restauratie kosten zullen mee kunnen vallen indien je iets zelf kan maar ja, waarom staat de cabrio al 20jr stil? Stil staan is achteruitgang...

6. Ralf

Ralf Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    25 jul 2021
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    Geen Cabrio
    Hallo Joop,
    Sorry voor de late reactie, maar ik zie nu net pas jouw bericht.

Van wat ik tot nu toe gehoord heb lijkt het me inderdaad zinvoller er niet meer aan te beginnen, althans niet zelf, aangezien ik daar weinig of geen kennis van heb. Of motor en versnellingsbak uiteindelijk toch nog in orde zullen zijn, zal inderdaad enkel te achterhalen zijn door ze uiteen te halen en te controleren. Het zou wellicht anders geweest zijn indien ik wel de handigheid erin had, maar dat is helaas niet zo - en dus zal het waarschijnlijk een voor mij te kostbare en niet meer lonende onderneming zijn.

Ik denk dan ook dat het voor mij het beste is als ik de cabrio dan maar opgeef en deze verkoop als donorauto of voor losse onderdelen; op deze manier brengt die tenminste nog iets op. Zeker de diverse reserve-onderdelen die ik nog heb zoals onder andere een nieuwe kap en een complete brede-bumperset.

joopsmol vindt dit leuk.
  7. Ralf

Ralf Nieuwe bezoeker

Lid geworden:
    25 jul 2021
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Geslacht:
    Man
    Type cabrio:
    Geen Cabrio

Ook jouw bericht zie ik helaas net pas.
    Maar ook hier geldt het eerder aan Joop gegeven antwoord.

Deel Deze Pagina